Jakie dane dostarcza nam analiza?

Proces nazywany analityką internetową to nic innego jak zbieranie informacji o użytkownikach lub grupach użytkowników odwiedzających wybrane strony www. To oczywiście bardzo uproszczona definicja, zwłaszcza jeśli porównać ją z ogromem danych, generowanych przez współczesne narzędzia do analizy. Podstawowym powodem, dla którego każdy właściciel serwisu powinien na bieżąco analizować dane o ruchu na swojej stronie, jest możliwość dopasowania modelu biznesowego i działań promocyjnych do nawyków konsumenckich, wieku i zainteresowań użytkowników. Dane, jakich dostarcza nam analiza, można podzielić na kilka podstawowych kategorii:

  • dane demograficzne o użytkownikach (wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.),
  • analiza ruchu na stronie - informacje o tym, skąd użytkownik trafił na witrynę (po wpisaniu adresu w przeglądarce, z wyszukiwarki, z innego portalu, social mediów,
  • dane o zainteresowaniach i nawykach konsumenckich (przydatne przy profilowaniu reklam),
  • raporty o wykonanych akcjach, czasie spędzonym na stronie, ilości otwartych podstron,
  • informacje o konwersjach,
  • dane o urządzeniach, systemach operacyjnych czy przeglądarkach internetowych, z których korzystają użytkownicy.

To oczywiście tylko niektóre, najważniejsze kategorie informacji, jakich dostarczają narzędzia do analityki internetowej. Najpopularniejsze z nich – Google Analytics, zintegrowane jest z usługą Google Ads, co znacznie usprawnia formatowanie komunikatów reklamowych w oparciu o dane o użytkownikach.

Jakie dane otrzymujemy dzięki analizie?
Analiza linków

Analiza linków

Wykorzystywane w procesie analityki webowej narzędzia (np. Moz Analytics) umożliwiają również dokładne analizowanie i zarządzanie linkami. W przypadku serwisów promowanych za pomocą linków sponsorowanych, badanie ruchu do strony z adresów przychodzących pozwoli ocenić skuteczność i zasadność prowadzenia takiej kampanii. Analiza linków za pomocą specjalistycznych narzędzi dostarcza bardzo wielu przydatnych danych pod kątem SEO oraz optymalizacji strony, co pozwala na bieżąco modelować strategię marketingową.

Analiza danych ilościowych

Badania z zakresu analityki internetowej prowadzi się zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym. To pierwsze odpowiada na pytanie „co dzieje się na mojej stronie”. Z kolei dane jakościowe mają dostarczyć odpowiedzi na pytanie: „dlaczego to się dzieje”. Podstawą analizy jakościowej jest śledzenie zachowań użytkowników, analiza napotykanych problemów oraz interakcji na stronie. Tego rodzaju badania dostarczają wiedzy na temat preferowanych sposobów wyszukiwania, korzystania ze sklepu lub strony www oraz pozwalają zrozumieć zachowania użytkowników odwiedzających Twój serwis.

Badanie w ujęciu jakościowym dostarcza kompleksowe wyniki analizy zachowań konsumenckich. Dzięki nim możliwe jest podniesienie funkcjonalności serwisu, a także dostosowanie poszczególnych rozwiązań do preferencji użytkownika.

Analiza danych jakościowych

Analiza danych ilościowych obejmuje wszystkie procesy, mające na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie „co dzieje się w moim serwisie?”. W tym ujęciu badaniu podlegają twarde dane, obrazujące m.in. liczbę odwiedzin strony, ruch generowany przez poszczególne źródła (wyszukiwarki, social media, linkowanie zewnętrzne itp.), ale również informacje o tym, jaką ścieżkę przechodzi użytkownik od wejścia na stronę do wykonania akcji (liczba „przeklikanych” podstron). Dane ilościowe stanowią fundament do dalszych analiz, pozwalają wskazać obszary największej aktywności użytkowników oraz te podstrony i miejsca w serwisie, które z różnych powodów nie cieszą się popularnością (więc należy je zoptymalizować).

Kontakt