Elastyczne strony internetowe

||Elastyczne strony internetowe

Elastyczne strony internetowe

Coraz większa popularność urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) sprawia, że strony internetowe nie posiadające wersji mobilnej tracą użytkowników co przekłada się się na konkretne straty finansowe ich właścicieli. Wynika to przede wszystkim z faktu, że witryna w wersji tradycyjnej (choć chyba lepiej pasowałby tutaj słowo przestarzała) często była nieczytelna w urządzeniu mobilnym, wymagała przesuwania (scrollowania) w bok, a czasami była w ogóle niezdatna do użytku ze względu na niewielką wielkość elementów i odnośników, których obsługa na telefonie (używanym często np. w ruchu) przeradzała się w prawdziwą katorgę co powodowało niezadowolenie odbiorcy i opuszczenie takiej strony.

Projektowanie mobilnej strony WWWJeszcze niedawno istniała tylko jedna droga – stworzenie nowej wersji strony dopasowanej dla każdego konkretnego urządzenia – dla netbooka, dla iPad’a, dla telefonu itd. Było to jednak rozwiązanie wyłącznie dla bardzo dużych serwisów, posiadających odpowiednie środki oraz obsługę zdolną aktualizować na bieżąco informacje na wszystkich platformach. Dla niewielkich graczy czy lokalnych firm była to droga wybitnie niewygodna żeby nie powiedzieć niemożliwa do realizacji. Rozwiązaniem problemu było pojawienie się nowej technologii tworzenia witryn internetowych – elastycznych (responsive) stron www, które „dopasowują się” do określonego urządzenia.
Podstawową kwestią jest dostosowanie strony internetowej do rozdzielczości ekranu. Musimy bowiem pamiętać, że nowe smartfony czy tablety różnią się wielkością i kształtem  ekranu, posiadając przy tym możliwość przeglądania Internetu zarówno w poziomie jak i w pionie.

Na początku rozwoju technologii responsive możliwe było wyłącznie elastyczne przedstawienie tekstu czy układu informacji jednak problemem pozostawały cały czas obrazy. Rozwiązaniem była metoda fluid w której bardzo łatwy sposób udało się obejść to ograniczenie za pomocą prostych komend CSS. Jedyną wadą tego sposobu jest nieco większy transfer danych podczas wczytywania strony. Załączony obraz musi być bowiem wgrany na serwer w dużej rozdzielczości i być gotowy nie tylko do wyświetlenia jako mały element na telefonie, ale także jako większy na tablecie czy w końcu jako duży na 17 calowym laptopie czy netbooku. Aspekt ten powoli jednak przestaje być istotny ze względu na coraz szybsze łącza internetowe i większe pakiety danych dostępne dla użytkowników mobilnych.

Strony internetowe na urzadzeniach mobilnychWarto także zauważyć, że choć możliwość dostosowania wyświetlanych treści jest oczywiście bardzo pomocnym rozwiązaniem jednak nie zawsze jest to konieczne, a nawet może działać niekorzystnie. Czasami bowiem lepiej po prostu ukryć mniej istotne treści (np. niektóre obrazy) dla użytkowników mobilnych, którzy szukają szybkiej i treściwej informacji.
Istotna jest także kwestia dostosowania strony WWW do metody obsługi i ostrożnego wykorzystania elementów wymagających wykorzystania kursora myszki, którego ekrany dotykowe nie posiadają takich jak np. funkcja HOVER czyli zmiana treści albo wyglądu (np. koloru) pod wpływem najechania myszką.

Dobrym (choć negatywnym) przykładem jest np. strona Urzędu Miejskiego w Kaliszu, w którym struktura menu na stronie głównej rozwija się właśnie po najechaniu kursorem co jest niedopuszczalne.

Warto także pamiętać o wielkości poszczególnych elementów nawigacyjnych aby umożliwić łatwą obsługę strony także użytkownikom niedoświadczonym czy nawet osobom o trochę większych dłoniach niż standardowe. Ważną kwestią jest także brak obsługi FLASH w urządzeniach mobilnych co sprawia, że technologia ta jest już właściwie niestosowana.

Technologia responsive to niewątpliwie świetna sprawa rozwiązująca wiele problemów wynikających z bardzo dużej różnorodności urządzeń. Nie wymaga zbyt wiele dodatkowej pracy w czasie procesu tworzenia strony internetowej, a brak konieczności tworzenia wersji witryny dla każdego smartfona czy tabletu pozwala na obniżenie kosztów – nie tylko na etapie wdrożenia, ale przede wszystkim na etapie aktualizacji treści.

Oczywiście nie wszyscy odbiorcy Twojej strony WWW korzystają z urządzeń mobilnych jednak statystyki pokazują, ze z roku na rok sytuacja szybko się zmienia. Polski internauta nie jest może aż tak mobilny jak niemiecki czy amerykański (gdzie nieomal 80% użytkowników korzysta z Internetu w komórce), ale jest to właściwie kwestia roku czy dwóch, a sytuacja ulegnie poprawie. Co więcej. Już dzisiaj spotykamy ludzi, którzy strony internetowe przeglądają wyłącznie za pomocą tableta czy telefonu komórkowego. Warto więc zadać sobie pytanie czy Twoja firma jest gotowa na to co nieuniknione. Czy Twoja strona jest już responsive?

By | 2017-04-14T15:44:34+00:00 Sierpień 12th, 2014|Strony internetowe|
facebook

Strona wykorzystuje pliki cookies. Ta strona używa pliki cookies (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki internetowej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close